Fransiskushjelpen har ca 25 millioner i egenkapital i fond. Vi er nødt til å ha egenkapital for å kunne dekke:   

A) ett års drift i Fransiskushjelpen dersom det skulle skje noe, f. eks at vi ikke lenger får støtte i form av offentlige midler og annen støtte. Vårt årlige driftsbudsjett er på ca. 25 mill. Denne sikkerheten må vi ha for å kunne dekke lønningene til våre ansatte, og for å sikre en ordentlig avvikling av tjenestene hvis det skulle bli nødvendig. 

B) Egenkapitalen dekker også årlige underskudd i budsjettene våre. Sykepleie på hjul går f.eks noen hundre tusen i minus hvert år, og det dekker stiftelsen fra egenkapital. 

I fjor mottok Fransiskushjelpen en veldig stor arv, noe som var uventet. Denne var øremerket Besøkstjenesten, og kan derfor ikke brukes fritt. Den var på nesten 20 millioner, og gav derfor et stort overskudd på fjorårets regnskap. Vi kommer til å bruke denne over flere år, og det vil derfor ligge som egenkapital i årene fremover. 

Resten av pengene er bundet opp i eierandel i kontoret vårt og i bilene vi bruker i tjenestene. 

Vi er en ideell organisasjon, så et eventuelt overskudd går tilbake til drift. Realiteten er at Sykepleie på hjul ikke kan være til stede på gata like mye som vi skulle ønske. Behovet for donasjoner for å dekke kostnaden av en ny bil er helt reell, da dette ellers måtte kommet fra driftsbudsjettet til SPH. Vi har ambisjoner om å kunne videreutvikle tjenesten over tid og har derfor valgt å satse på økt oppmerksomhet for SPH. Dette er vår aller første innsamlingskampanje. Vi håper det kan føre til vedvarende støtte i form av private donasjoner. Nå er vi i stor grad avhengig av offentlig støtte, som kan fjernes på veldig kort varsel. 

Vi tar selvkritikk at det ikke er lett å finne oversiktlig informasjon om vår finansielle situasjon på hjemmesiden, så her kan vi bli bedre.

Spør oss gjerne på post@fransiskus.no hvis dere lurer på noe mer! Vi er helt avhengig av både offentlige midler og gaver fra private for å kunne drifte tjenestene våre, og vi bruker altså egenkapital i tillegg.