Fransiskushjelpen tok viktig samfunnsansvar- selv om det kostet økonomisk
/Da koronaviruset ble oppdaget i Norge endret hverdagen seg kraftig for de fleste, og mange flyttet kontoret hjem. Men helsearbeidere i frontlinjen kan ikke ha hjemmekontor. De første retningslinjene for å hindre spredning av koronavirus i Fransiskushjelpen ble derfor utarbeidet i begynnelsen av mars, og målet var å sikre at tilbudene til pasientene ble opprettholdt.
Generalsekretær Lise Tørnby forteller: - Å hindre smittespredning og sikre drift av våre kjerneoppgaver var den viktigste prioriteringen for Fransiskushjelpen våren 2020. Både Sykepleie på hjul og Pleietjenesten har holdt åpent som normalt hele tiden. Frivillige tjenester flyttet deler av driften sin over på digitale plattformer.
- Gode retningslinjer og smarte løsninger for å hindre smitte blant de ansatte gjorde at vi unngikk å måtte stenge helsetilbudene, sier Tørnby. – Det har tidvis vært stor arbeidsbelastning for de ansatte, og mange har strukket seg langt. Vi er svært takknemlige for innsatsen. Det viktigste for oss var å sikre at våre pasienter ikke ble skadelidende, og at både rusavhengige på gata og pasienter i livets siste fase fortsatt fikk tilbudene de har krav på.
Hun forteller at koronaepidemien har kostet organisasjonen økonomisk. – På grunn av økt etterspørsel har vi levert flere timer denne tiden enn på samme tid ifjor. I tillegg har vi hatt økte utgifter i forbindelse med innkjøp av ekstra materiell og innleid ekstrapersonell, sier Tørnby.
Generalsekretæren både håper og tror at Fransiskushjelpen har kommet styrket ut av koronakrisen. Hun forteller at det har vært tett og god kontakt med både Oslo kommune og Helsedirektoratet underveis. - Pleietjenesten, vårt hjemmehospicetilbud, opplevde økt pågang under koronaepidemien. Vi er glade for at vi klarte å møte etterspørselen og å ta vårt samfunnsansvar. Dette viser hvor viktig ideell sektors rolle er i å utfylle de offentlige tjenestene, både i krisesituasjoner og ellers. Og vi er selvfølgelig glade for å kunne bidra, sier Tørnby.
Nå fortsetter det viktige arbeidet: – Nå nærmer driften seg normalt, også i frivillige tjenester. Noen tilbud er flyttet over på digitale plattformer, og enkelte møter og samlinger blir avholdt i større lokaler. Vi følger norske myndigheters råd, og mange av våre ansatte har fortsatt hjemmekontor. Men mye er oppe og går igjen allikevel. Nå gleder vi oss til høsten. Da fortsetter vi å jobbe aktivt for å tilpasse driften slik at alle våre brukere og pasienter skal bli møtt, avslutter Tørnby.