Fransiskushjelpen har fått ny logo

Selv om Fransiskushjelpens gamle logo er flott, var den moden for en justering. Nå er den nye logoen på plass, i tråd med strategiens mål om en tydeliggjort identitet. 

- En klar forståelse av vår egenart og identitet er en viktig forutsetning for at Fransiskushjelpen skal bli synlige utad, og for å binde organisasjonen sammen innad, forteller leder for marked og kommunikasjon, Kristine Mo Karlsen. - I den forbindelse synes vi det passet med en ny og oppdatert, visuell identitet for Fransiskushjelpen. I 2020 ble det også utarbeidet en ny strategi. Her ble det klart at et av våre fire satsningsområder fra 2021-2023 skulle være nettopp identitet. 

- Vi er fortsatt oss selv. Den nye logoen har, som den gamle, Frans av Assisi i fokus, forteller Mo Karlsen.  

Frans av Assisi var munken som levde i Italia på 1200-tallet, og gav avkall på sin rikdom for å hjelpe datiden utstøtte, de spedalske. Da Fransiskushjelpen ble startet i 1956, var nettopp Frans av Assisi inspirasjonen til både navnet og verdiene. – I den nye logoen er Frans er gjort nærere, og fuglen har fått noe mindre vingespenn.  Det er også lettere å lese navnet vårt, fordi det er både tydeligere og større. Vi synes den nye logoen er veldig flott, sier Mo Karlsen. Fransiskushjelpen har fått hjelp av grafisk designer til å utarbeide den visuelle identiteten, og til å modernisere både farger og uttrykk. – Jeg synes vi har fått det vi ønsket oss. En logo som fortsatt er lett gjenkjennbar, og et modernisert uttrykk samtidig som vi tar med historien vår videre.